lørdag den 21. februar 2015

Leropgave





Ler opgave.



Forberedelsen består i at skære et passende stykke ler i denne opgave er det stentøjsler af, dette skal æltes så luften kommer ud af kernen, for at undgå det ved brænding springer eller revner.


Det at ælte ler kræver en tålmodig proces.


Der æltes på højtryk, jeg skære leret igennem for at tjekke for lufthuller. 


For at rulle kaklerne ud i en jævn tykkelse, har jeg brugt to stykker træ, som jeg så ruller ud imellem.



Jeg har fundet to motiver, et med Peter Plys og et med Postmand Per. 
Peter Plys vil jeg skrabe ud af kaklen, hvorimod Postmand Per skal "på med slikker"


Fundet på Nettet


Jeg brugte en syl til at overføre motivet i leret med.


Så startede det store skrabe arbejde. 



FÆRDIG til brænding.



Mit næste projekt var at lave en kakkel hvor jeg limede figurerne på med "slikker" en blanding af vand og ler, blandingen havde en let grødet konsistens.

Jeg har valgt at blive i børne temaet, så denne bliver med Postmand Per.



Igen skulle jeg finde noget rulle ud imellem, så det blev et jævnt stykke.


Kradse, kradse, og på med slikker, så håber jeg det holder i brændingen.


"slikker " rørt af ler og vand til en grødet masse. 




Næste del af billedet.....



FÆRDIG til brænding. 



Nyt projekt:

Jeg vil lave en vase med små knolde der er sat på ved hjælp af slikker 
og en fyrfadsstage, der skal udhules for ikke at sprænge under brænding.









Jeg har også forsøgt at lave en lille skål af kugler: 






Nu er det klar til brænding


Jeg forsøgte at lave en skål ved at puste en ballon op. Jeg udrullede igen et ensartede stykke ler og brugte ballonen som form. Det var ganske enkelt ikke muligt at for enderne til at nå sammen. Jeg havde set en smart skål i ballonfacon, hvor ballonen så skulle være sprunget, når det var delvis tørt, jeg opgav projektet, måske pga. mangel på tålmodighed, eller mangel på ideer til hvordan jeg skulle få enderne til at nå sammen.

Pædagogisk tiltag.

At arbejde med ler er ofte en æstetisk proces.
Hvad vil det æstetiske sige? I Den Store Danske Encyklopædi (2006)
Æstetik defineres:
Læren om det skønne; den del af filosofien, som beskæftiger sig med kunsten og de områder,  der knytter sig hertil.
(Ringsted, Susanne og Froda, 2008, "Plant et værksted", s. 23)

Platon og Aristoteles har i den gamle græske filosofi beskæftiget sig med æstetik. Ordet æstetik kommer fra det græske aisthesis, som betød den kundskab som man får gennem sanser og følelser, hvor modpolen er tanker og forstand.
Man beskriver æstetikken som det skønne, det der er med til at behage og skabe harmoni. Når vi taler om æstetik taler vi både om musikken, maleriet, litteraturen, arkitekturen m.v.
Siden Platon og Aristoteles har det interesseret mange og det er blevet til en selvstændig filosofisk disciplin i det 18. århundrede. Begrebet æstetik henleder idag især til tyskerne Kants, Schillers og Goethes tanker.

Goethes skrev:
-at kunst er menneskelig leg på et højere plan.
mennesket er kun et helt frit menneske, når det leger, og leger kun der, hvor det i ordets fulde betydning er et menneske. 
(Ringsted, Susanne og Froda, 2008, "Plant et værksted", s.23

Når jeg bruger ordet æstetik i denne opgave, bruger jeg det fagligt, hvilket vil sige at ordet får den betydningsom den videnskab, der beskæftiger sig med kunstens væsen og kunstens relation til virkeligheden. Jeg vil se på kunsten når den bidrager til det gode. Kunst kan også bidrage til det hæslige, ulækre og ligefrem modbydelige. (Ringsted, Susanne og Froda, 2008, "Plant et værksted", s.24)


Hvordan vil jeg arbejde med børnene og ler:

Med udgangspunkt i en model om Æstetisk virksomhed, samt en SMTTE-model vil jeg lave et pædagogsik forløb for børn i SFO i alderen 8-11 år. Jeg vil give børnene et indblik i forskellige ler teknikker, og at ler end en slags ler.

SMTTE-model


  • Sammenhæng: Børn i 8-11 års alderen, give indblik i lerets mange muligheder, og hjælpe børnene til at mærke både sig selv og deres kreativitet. Håbe at bringe børnene i flow.
  • Mål: At børnene opnår et æstetisk læringsproces, hvor sansning, bearbejdning og oplevelse vil give en æstetisk erkendelse, som langsigtet skal give børnene mod på selv at blive inspireret til kreativitet og skabelse af kunst.
  • Tiltag: Jeg vil introducere børnene for de forskellige lerteknikker der er, og give ideer til hvad de kunne lave, men samtidig vil jeg lade det være et selvstændigt forløb og valg hvad de helt præcis skal lave.
  • Tegn: Jeg vil løbende se om de er optaget, opsøgende og bruger deres fantasi.
  • Evaluering: Jeg vil løbende evaluere om tegn og tiltag fører til målet, og tilpasse det så jeg når målet.


Model for Æstetisk virksomhed.

Sansning --> bearbejdning --> oplevelse --> æstetisk erkendelse --> æstetisk læreproces
                                                                             
>          Perception              <    ( perceotionen vil give en æstetisk oplevelse)


Oplevelse rummer en indtryksside (f.eks se på billeder, lytte til musik).
Oplevelse rummer en udtryksside (f.eks skabe billeder, et musikstykke).
(Ringsted, Susanne og Froda, 2008, "Plant et værksted", s.25)

Når man arbejder aktivt med et materiale, her vil det være leret, så er børnene i en aktiv skabende proces, hvor de både vil modtage nye indtryk, men også anvende indtryk de tidligere har set. Processen gør så at børnene skaber nye udtryk, hvor deres sanser, tanker og følelser er aktivt påvirket.

Min egen oplevelse af arbejdet med ler:

Det har været både en sjov og spændende opgave, hvor jeg nemt kunne komme i flow, men som med så mange andre praktiske opgaver er jeg desværre nok påvirket af mangel på tid til den helt store fordybelse. Når først jeg kom igang var det svært at slippe det igen. Jeg har lært meget nyt og vil sagtens kunne give børnene æstetisk god oplevelse.
















Ingen kommentarer:

Send en kommentar