Mit mål med turen var at give børnene en anden oplevelse end den de får om sommeren når solen skinner og det er badevejr.
Idag var det vinter og stranden næsten mennesketom. Vi så en som skulle dykke og enkelte andre som bare ville nyde naturen.
Vi ledte efter lidt store sten som vi tog med hjem for at lave noget kreativt med dem. Vi samlede små sten, og prøvede at slå smut med dem.
Uderummets sociale muligheder.
Udeliv kan styrke børns sociale færdigheder.
Gennem fysisk udfoldelse eller stille væren er det muligt at genoprette indre fysiologiske og følelsesmæssige balancer og fremdrage personlige ressourcer.
Man kan styrke barnets personlige integritet og autonomi. Det at have et stor og åben bevægelsesrum giver mulighed for at udfordre sig selv, ikke at blive vurderet hele tiden. Man kan afprøve og opleve mangfoldige sider af sig selv. Evnen til at motivere børnene til selv træffe nogle valg kan også udvikles. Naturens mangfoldighed og mange udfoldelsesmuligheder giver barnet noget at forundres over, noget vi kan opleve sammen og udrette i fællesskab, dette kan være med til at udvikle sociale relationer og fællesskaber. Når man vælger et naturaktivitet væk fra institutionen, giver man også børnene mulighed for at komme ud af faste roller og åbner mulighed for større ligeværdighed deltagerene imellem - både børn og voksne. ( Edslev, Lasse, s. 77-78)
Uderummets sociale muligheder.
Udeliv kan styrke børns sociale færdigheder.
Gennem fysisk udfoldelse eller stille væren er det muligt at genoprette indre fysiologiske og følelsesmæssige balancer og fremdrage personlige ressourcer.
Man kan styrke barnets personlige integritet og autonomi. Det at have et stor og åben bevægelsesrum giver mulighed for at udfordre sig selv, ikke at blive vurderet hele tiden. Man kan afprøve og opleve mangfoldige sider af sig selv. Evnen til at motivere børnene til selv træffe nogle valg kan også udvikles. Naturens mangfoldighed og mange udfoldelsesmuligheder giver barnet noget at forundres over, noget vi kan opleve sammen og udrette i fællesskab, dette kan være med til at udvikle sociale relationer og fællesskaber. Når man vælger et naturaktivitet væk fra institutionen, giver man også børnene mulighed for at komme ud af faste roller og åbner mulighed for større ligeværdighed deltagerene imellem - både børn og voksne. ( Edslev, Lasse, s. 77-78)
En oplevelse af at sten ikke bare er sten , der er store sten, små sten, hvide sten, farvede sten , nogle er skarpe, andre er bløde og runde og nogle er der hul i..
Man skal lære at kaste med en stor kraft hvis stenen skal komme ud i vandet og sige PLOP. Tyngedekraften er forunderlig.
Flotte sten, nu må kreativiteten bestemme hvad der så skal ske med dem.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar