Friluftsliv
En tur i skoven og dyrehaven
Jeg har valgt at tage mine to børnebørn med en tur i skoven. Børnene er 1,5 og 2,5 år, vi har taget æbler og gulerødder med på turen så vi går i dyrehaven.
En tur i skoven og dyrehaven
Jeg har valgt at tage mine to børnebørn med en tur i skoven. Børnene er 1,5 og 2,5 år, vi har taget æbler og gulerødder med på turen så vi går i dyrehaven.
Jeg vil give børnene en oplevelse af dyr i det fri, hvordan man forholder sig til dyr man ikke kender, og en respekt for dyrene og deres omgivelser. Jeg vil vise dem forskellen på hanner og hunner, vi skal se på deres gevir.
Jeg vil lade børnene håndfodre dyrene.
Ud fra et pædagogisk syn vil jeg hjælpe børnene til at forstå hvilket natursyn man kan have når vi færdes på dyrene og skovens præmisser .
Jeg vil give den en oplevelse af at det vi gør sammen med andre kan give en gode oplevelser og gode erfaringer( Todsson, 2006).
Med udgangspunkt i at det man lærer gennem selve læreprocessen ofte sætter sig dybere end enkelte til-lærte færdigheder - og kundskaber. vil jeg bruge dyrene og naturen som et fælles tredje, og håbe at børne og os voksne vil få en oplevelse af at komme i flow. Gennem den pædagogiske proces overtager vi,- ofte og helt ureflekteret grundlæggende prædispositioner, værdiopfattelser og antagelser. Disse bestemmer den enkeltes indre verden, giver normer, vurderinger og selv forståelser og tildeler roller og og bestemmer hvordan vi handler. (Todsson 2006)
Det at arbejde pædagogisk i naturen er også med at danne børnene, Todsson beskriver dannelse som mere eller mindre gennemarbejdede og systematiserede hypoteser om relationen mellem pædagogikkens mål og opgaver og spørgsmål knyttet til ontologi, epistemologi, antropologi og aksiologi, sammen med sociologi og psykologi.
At tage en gruppe børn med i skoven/dyreparken er nok ikke en klar definition på fritufliv, men nok snarer en friluftaktivitet, men omvendt skiver Lasse Edslev at kendetegnet ved friluftliv er at det i høj grad kræver løsning af fælles praktiske opgaver. Det at man under en tur alle vil kunne have følelsen af at gøre fælles erfaringer, supplere hinanden og arbejde for et fælles mål. Det at enhver deltager kan finde sig selv involveret i selvforglemmende arbejdsprocesser og oplever den glæde det er at udrette noget sammen som er meningsfuldt og nødvendigt.( Edslev, Lasse, s. 192) Jeg vil ud fra den definition godt kunne sige at denne tur var en friluftliv, da både oplevelsen, fodringen og dyrelivet gav fælles erfaringer og at vi arbejdede mod et fælles mål. Alle var involveret ogdet gav mening.
Med udgangspunkt i at det man lærer gennem selve læreprocessen ofte sætter sig dybere end enkelte til-lærte færdigheder - og kundskaber. vil jeg bruge dyrene og naturen som et fælles tredje, og håbe at børne og os voksne vil få en oplevelse af at komme i flow. Gennem den pædagogiske proces overtager vi,- ofte og helt ureflekteret grundlæggende prædispositioner, værdiopfattelser og antagelser. Disse bestemmer den enkeltes indre verden, giver normer, vurderinger og selv forståelser og tildeler roller og og bestemmer hvordan vi handler. (Todsson 2006)
Det at arbejde pædagogisk i naturen er også med at danne børnene, Todsson beskriver dannelse som mere eller mindre gennemarbejdede og systematiserede hypoteser om relationen mellem pædagogikkens mål og opgaver og spørgsmål knyttet til ontologi, epistemologi, antropologi og aksiologi, sammen med sociologi og psykologi.
At tage en gruppe børn med i skoven/dyreparken er nok ikke en klar definition på fritufliv, men nok snarer en friluftaktivitet, men omvendt skiver Lasse Edslev at kendetegnet ved friluftliv er at det i høj grad kræver løsning af fælles praktiske opgaver. Det at man under en tur alle vil kunne have følelsen af at gøre fælles erfaringer, supplere hinanden og arbejde for et fælles mål. Det at enhver deltager kan finde sig selv involveret i selvforglemmende arbejdsprocesser og oplever den glæde det er at udrette noget sammen som er meningsfuldt og nødvendigt.( Edslev, Lasse, s. 192) Jeg vil ud fra den definition godt kunne sige at denne tur var en friluftliv, da både oplevelsen, fodringen og dyrelivet gav fælles erfaringer og at vi arbejdede mod et fælles mål. Alle var involveret ogdet gav mening.
Når vi kommer til indgangen er der en præsentation af hvilke dyr vi vil kunne møde, hvordan dyrene lever og hvordan vi skal forholde os til dem.
Vi var rundt i parken og mener at have set de forskellige arter, og for de små børn var det lettest at se hvem der var hanner og hvem der var hunner.
Gode illustrationer, som fint viser små børn forskellen på dyrene.
Rigtigt godt med retningslinjer, som jeg også viste børnene. Det er vigtigt at orientere sig om hvad må og ikke må. Det handler om hvordan man f.eks opfører sig i snevejr, om man må fodre dyrene, og hvad når dyrene er i brunst.
Friluftsliv er et kulturfænomen (Todsson 2006)
Spørgsmål der er vigtige når der skal planlægges pædagogiske aktiviteter i dette tilfælde naturen, er hvilke værdier og kvaliteter som friluftsliv kan give den enkelte, til et socialt fællesskab og til samfundet, og under hvilke forudsætninger. Man må sige at tur for mindre børn i skoven er en meget stor oplevelse, der er meget at se på, forholde sig til, og ikke mindst for sanserne. De skal liste, være forsigtige, klappe blidt, holde gulerødderene roligt frem, samtidig med at det er fint med en vis respekt for at dyrene er store og kan blive farlige. Vi havde stor opmærksomhed på hvvd der lå i skovbunden, om der var noget der kunne tages med hjem og arbejdes videre med.
Friluftsliv er et rigt liv med enkelte midler i nær kontakt med naturen, et liv som engagere os fuldstændigt og integrere når det gælder krop, tanker og følelser.
God pædagogisk virksomhed i friluftslivet er at man aktivt og talentfuldt bruger situationen, at undersøge, skabe, tage vare på, og benytte pædagogiske udfordringer og muligheder, som ligger i rækken af situationer vi møder når vi lever i friluftslivet.(Todsson 2006)
SITUATION
HANDLING FORSTÅELSE
Vi har valgt at tage lidt grøntsager og frugt med til fodring, dette har jeg gjort for at give børnene et tætter kontakt med dyrene og en mulighed for at klappe dem, samt give et fortrolighed med dem.
Læring på denne måde er med til at give et grundlæggende forhold til sig selv. (Todsson 2006)
Det handler her om samarbejde og en susce. Hun var lidt urolig for om han ville bide.
Sikke en flot han, med et stort flot gevir.
Hun ville kun have gulerødderene, hvis de var i mindre stykker.
Dyr i flok, vi skulle liste hvis ikke de skulle flytte sig.
Dyrene var heldige, mange havde valgt at komme i skoven, og de var ikke særlige sultne, hvis vi ville have dem til at spise skulle vi bide gulerødderne i mindre stykker, de var simpelthen for dovne og mætte at ville arbejde særligt meget for maden.
Der er meget der skal ses og ud forskes.
Masser af agern.
Vi har samlet agern, så vi kan komme hjem og bruge dem kreativt.
Vi besøgte også vildsvinene, men dem kunne man ikke komme tæt på, så her talte vi om hvorfor de var lukket inde bag hegnet. Vi prøvede at få nogle billeder, så vi kunne sume tætter ind og så bagefter kunne se dem.
Et vildsvin der spiser helt alene.
Lidt til fantasien og kreativiteten.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar