Jeg har valgt at lave snobrød med min familie, vi valgte at lave bål hen mod aften
da det gav den hyggeligste stemning, da vi brugte haven. Jeg startede ned at lave et bål af lidt optændingsbrænde og nogle
tørrede stykker træ.
Hvis jeg skulle planlægge det med et pædagogisk afsæt, vil jeg nok vælge børn i SFO alderen. Jeg har lavet bål med de små dagplejebørn, de synes det sjovt, men kan ikke være så aktive ind i det som de større børn vil kunne. Større børn vil kunne lære at tænde et bål, hvad betyder det om træet er nyt eller gammel , vådt eller tørt. Det at lære om ild høre til det basale friluftsliv. I denne opgave har jeg valgt at lave snobrød, der er lidt at en klassiker i i arbejdet med bål. Jeg ville også kunne inspirere børnene til at lave , f.eks gryderetter, suppe, popkorn pandekager . eller andet bagværk
Når vi taler om at bruge uderummet kunne de pædagogiske mål ud over selve aktiviteten også være
- at give øget adgang til lys og frisk luft
- at stimulere sansning og fysisk aktivitet
- at at inspirere til leg og iagttagelse, kreativ udfoldelse og praktisk håndværk.
- at skabe rammer for udvikling af sociale relationer og fællesskaber.'
- at tilgodese individuelle behov for personlig autonomi.
- at at øge udbudet af aktiviteter og naturfagsundervisning.
- at finde meningsfulde arbejdsopgaver, der kan involvere forældrekredsen.
(Edslev, Lasse 2012)
Hvad er forskellen på friluftsliv og udeleg. I bogen Natur og miljø af Lasse Edslev, definere han ude legen som friluftaktiviteter, og at friluftsliv er mere hvis man lever i, af eller med naturen. Det at man opholder sig i naturen på vilkår, som vejr, vind og naturens rytmer definere. En overlevelsestur hvor man lever af f.eks bålmad er friluftsliv, hvorimod en kælketur, skatteløb eller en gåtur i den lokale park må kaldes friluftaktiviteter. (edslev, Lasse s. 189)
Hvis jeg skulle planlægge det med et pædagogisk afsæt, vil jeg nok vælge børn i SFO alderen. Jeg har lavet bål med de små dagplejebørn, de synes det sjovt, men kan ikke være så aktive ind i det som de større børn vil kunne. Større børn vil kunne lære at tænde et bål, hvad betyder det om træet er nyt eller gammel , vådt eller tørt. Det at lære om ild høre til det basale friluftsliv. I denne opgave har jeg valgt at lave snobrød, der er lidt at en klassiker i i arbejdet med bål. Jeg ville også kunne inspirere børnene til at lave , f.eks gryderetter, suppe, popkorn pandekager . eller andet bagværk
Når vi taler om at bruge uderummet kunne de pædagogiske mål ud over selve aktiviteten også være
- at give øget adgang til lys og frisk luft
- at stimulere sansning og fysisk aktivitet
- at at inspirere til leg og iagttagelse, kreativ udfoldelse og praktisk håndværk.
- at skabe rammer for udvikling af sociale relationer og fællesskaber.'
- at tilgodese individuelle behov for personlig autonomi.
- at at øge udbudet af aktiviteter og naturfagsundervisning.
- at finde meningsfulde arbejdsopgaver, der kan involvere forældrekredsen.
(Edslev, Lasse 2012)
Hvad er forskellen på friluftsliv og udeleg. I bogen Natur og miljø af Lasse Edslev, definere han ude legen som friluftaktiviteter, og at friluftsliv er mere hvis man lever i, af eller med naturen. Det at man opholder sig i naturen på vilkår, som vejr, vind og naturens rytmer definere. En overlevelsestur hvor man lever af f.eks bålmad er friluftsliv, hvorimod en kælketur, skatteløb eller en gåtur i den lokale park må kaldes friluftaktiviteter. (edslev, Lasse s. 189)
Jeg lavede en dej af:
25 g gær
3 dl vand
1 tsk salt
500 g mel
Et skvat olie
Det hele æltes sammen, og stod en lille halv time til bålet var klar.
Jeg rullede dejen ud i lange pølser og snoede dem om en snobrødspind.
Hejsa
SvarSletEr biotop 5 opgaven færdig, så læg gerne et link i Bb,net - afleveringer...
Vh Ida
Hej Ida jeg har ikke været opmærksom på afleveringstråden. Opgaven er nu færdig og linket på tråden
SvarSlet