Bevægelse i naturen.
Jeg har min biotop opgave 4 valgt at tage udgangspunkt i vejret, sneen er kommet smukt ind over Danmark, dette giver for det første et æstetisk flot udtryk. Det giver samtidig mulighed for at øge børnenes kropslige og motoriske færdigheder, gennem sjov og leg. Jeg har valgt tre aktivitet på biotopen, som heldigvis ligger i den lokale bypark, der er en stor kælkebakke, der er et stort terræn, med anede muligheder.
Mine pædagogiske og didaktiske overvejelser, tager udgangspunkt i SMTTE-modellen. Denne giver overblik, men sikre også en god proces frem mod målet.
Jeg har min biotop opgave 4 valgt at tage udgangspunkt i vejret, sneen er kommet smukt ind over Danmark, dette giver for det første et æstetisk flot udtryk. Det giver samtidig mulighed for at øge børnenes kropslige og motoriske færdigheder, gennem sjov og leg. Jeg har valgt tre aktivitet på biotopen, som heldigvis ligger i den lokale bypark, der er en stor kælkebakke, der er et stort terræn, med anede muligheder.
- Vi vil kælke, og bestige den store bakke.
- Vi vil lave sne stafet. Snehjulet (skoven i skolen)
- Vi vil trille en snemand
Mine pædagogiske og didaktiske overvejelser, tager udgangspunkt i SMTTE-modellen. Denne giver overblik, men sikre også en god proces frem mod målet.
- S:Sammenhæng (Baggrund og forudsætninger)Baggrunden er at benytte uderummet, og derigennem styrke og udvikle børnenes motorik og lyst til bevægelse.
- M: Målet er at bruge kroppen.
- T: Tegn, er at vi kan se at børnene har det sjovt, og får lyst til at løbe op ad bakken, kæmpe med kælkene. Løbe rundt i staffetten. Bliver inspireret til at samle og trille store snebolde til krop og hoved.
- T: Finde kælke, gulerøder, kartofler, en hat og halstørklæde frem
- E: Dokumnetere ved hjælp af billeder, og se om børnene løber glade og aktive rundt. (http://www.emu.dk/modul/en-hj%C3%A6lp-til-planl%C3%A6gningen-med-smtte-modellen)
PÅ vej til kælkebakken.
Det æstetiske udtyk: Når parken står i sin flotte vinterfrakke.
PÅ vej ned af bakken.......
Det kræver ben kræfter at bestige bakken, og en vis tålmodighed,
når man er lille.
Sne stafet
For at lave snehjulet kræver det en stort areal som endnu ikke er blevet leget eller trådt på.
Det kræver en voksen og hvis det er mindre børn en i hånden, som så former en cirkel og går mod midten. Formen er som en lagkage i slides.
Lidt om aktiviteten
Snehjulet er en svensk vinterleg for mange mennesker. Den kræver at I har en stor plads med uberørt sne.
Sådan gør du
Tramp en ret stor cirkel i sneen. Del cirklen op i 6 lagkagestykker med trampespor (se billedet ovenfor). Leg legen i snehjulet.
Én af jer skal være ræv. Ræven starter med at stå i midten. Alle de andre er mus. Musene starter med at stå i sporet rundt i cirklen.
Ræven skal fange et mus der så bliver til ræv, lige som i alle mulig andre fangelege. Ræven og musene må kun bevæge sig i snehjulets spor. Musene har helle i midten af snehjulet. Hvis man løber udenfor sporet, er man fanget – og skal være ræv.
Tips
Rollerne kan udskiftes, hvis man vil illustrere andre fødekæder f.eks. musvåge/mus, mus/agern. (http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snehjulet-0)
Rollerne kan udskiftes, hvis man vil illustrere andre fødekæder f.eks. musvåge/mus, mus/agern. (http://www.skoven-i-skolen.dk/content/snehjulet-0)
Snemand
Rekvisitterne var fundet frem.
Men vi måtte konstatere at den ny faldne sne var for fin og løs til at lave både snebolde og snemand af. Dette må blive en opgave i fremtiden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar