mandag den 30. marts 2015

ARoS kunstmuseum


ARoS Kunstmuseum 

Jeg har i min opgave valgt ARoS da det er stort og landskendt. Jeg havde også tænkt på DEN GAMLE BY eller det nye Moesgaard museum. Valget faldt på ARoS, da jeg selv er optaget af regnbuen og det univers der åbner sig når man anskuer huse,blomster eller sågar en hel by gennem forskellige farver. Jeg tænkte også at det ville en oplagt mulighed for at arbejde med farver og hvilken indvirkning og mulighed lys giver.

ARoS har en samling af Danmarks ældste kunst uden for København. De ældste værker er fra 1769, og de første værker var oftest danske først fra 1960 érne begyndte man at købe udenlandske værker.. Kunstsamlingen består af ialt 10.000 værker inden for maleri, skulptur , fotografi, grafik samt installations og video kunst.
Udstillingen byder på fascinerende fortællinger og mange oplevelser. Man bliver indviet i skiftende tiders kunst og menneskesyn.
Det er museets mål at have mennesket i centrum, både i den nye og den ældre kunst. Kunsten på ARoS har til mål at være både vedkommende, og at man som gæst kan genkende sig selv i mødet med kunstværkerne.

ARoS og børn.
ARoS har en junior klub der er for børn fra 3-12 år.
Målet er at Leg og Læring går hånd i hånd, hvor kunsten kan læres på en sjov og utraditionel måde. Juniorværksted kan benyttes af hele familien hvor man er fælles om et kunstprojekt, der tilbydes også Juniorpakker for skoler og institutioner.
Hver søndag er der rundvisning for børn. For de 3-7 årige er der et "fortællertæppe" som henvender sig til de mindste og der er efterfølgende en spændende rundvisning, hvor varigheden er ca. 30 minutter, ligeledes er der en juniorundvisning henvendt til børn op til 12 år.
Skoler og institutioner tilbydes værkstedspakker bestående af omvisning på museet efterfulgt af konkret arbejde i museets værksted.

Handicappede.
Museet er handicap venlig, der er både elevatorer og slidsker så man kan komme omkring, alle udstillinger har så brede gange at det er muligt at komme rundt med en kørestol, og der er siddepladser mange steder så både ældre og gangbesværede kan få et lille hvil mens man oplever.




BOY, var nok det som ARoS i første omgang blev kendt på. Han fylder godt op på museet og han er lavet af et materiale som gør ham helt levende.




Bamse udstilling.



Denne udstilling var spændende for børnene og gav mange snakke om hvilke bamser de havde der hjemme. 




Her havde vi en snak om de forskellige beklædninger, hvilke farver og personligheder bamserne havde.




Lys og skygger 



Lyset tændte  og slukkede og kom op på forskellige ting i et mørkt rum, dette gav forskellige skygger i loftet og på væggene. 


Der var også lys i forskellige farver der påvirkede motiverne, og gjorde nogle mere uhyggelige end andre. (lyseffekt)




REGNBUEN

Hvordan dannes en regnbue.

Regnbuen dannes ved afbøjninger og spejling  og derved farvespredning af solstrålerne i vanddråberne.
Regnbuen ses som en lysende cirkel på himlen.
Den der ser regnbuen ser kun det lys, der kastes tilbage i en vinkel på 42 grader med solens retning.
Regnbuen ses hvis man står med solen i ryggen og kikker på en tæt mængde dråber.
Farverne afbøjes forskelligt og det giver dråberne i en højde et rødt lys og andre højder andre farver.
Afbøjningerne sker inde i regndråben. Lyset brydes i en vinkel på 42 grader, som også er buens vinkel.

http://illvid.dk/naturen/miljoe/saadan-dannes-regnbuen





Lysets og farvernes effekt på om byen så mørk, dyster, glad og sjov ud. Vi talte om farvernes indvirkning på stemningen.








Farvens indvirkning ud i horisonten.













Solen ind i regnbuen.









Lys og spejl. Vi vendte hovedet.



Pædagogisk planlægning:

Jeg vi anvende SMTTE-modellen, samt Malcolm Ross- model for æstetisk pædagogisk praksis.

Jeg vil som udgangspunkt arbejde med Vygotsky NUZO.   Jeg vil arbejde i flere forskellige arbejdsrum. Hjemme i institutionen vil vi male og tegne med farver, vi vil blande farver og se hvilke farver der er primærfarver og hvad der sker når disse blandes. Vi vil arbejde med lys og mørke og opleve hvordan man skaber skygger.

SMTTE:

  • Sammenhæng: De 5-6 årige. Arbejde med farver, maling, forskellige farver cellofanpair og med lys og mørke.
  • Mål: Give børnene et indblik i farver og lysets muligheder og virkemidler. Få øje på kunsten.
  • Tegn. Glæde, undren og fascination.
  • Tiltag: Vi vil lege og eksperimenter med farver og lys.
  • Evaluering:Hvad fik børnene ud af det og kunne de se en sammenhæng med arbejdet og kunsten.
Malcolm Ross model for æstetisk praksis:
Gennem æstetisk virksomhed kan man se sig selv og andre og den kulturelle omverden i et nyt lys, og at det æstetiske sprog er særligt velegnet til formidling og bearbejdning af følelsesmæssige og personlige forhold.Ross har taget udgangspunkt i Witkin som anvender det engelske ord feeling der rummer både det fysiske at sanse og en indre tilstand af en følelse. Ross har videreudviklet Witkins tanker og han fremhæver at følesesintelligensen primært bliver udviklet gennem æstetisk virksomhed, fordi man herigennem har mulighed for at udtrykke og bearbejde sine følelser samt spejle dem i andres reaktioner. Han er også blevet inspireret af Piaget som beskriver barnets kognitive strukturer, Ross der på tilsvarende vis dannes følelsesmæssige strukturer, der fungere som som indre strukturer, der organisere følelserne. Disse strukturer forbindes og nuanceres gennem sanseoplevelserne.
( Ringsted, og Froda, 2008, Plant et træ: s.29-30)



Produkt:
En regnbue, lavet af isoleringsrør og celofanpapir.
Børnene kan så få den omkring hovedet og opleve forskellige ting, f.eks byen eller at en hvid blomst ser forskellig ud afhængig af hvor i regnbuen de ser ud.


Her ses regnbuen udefra.





Og disse sidste to billeder er taget indefra.







Litteratur ;
Ringsted og Froda, 2008, 3.oplag
Edslev, Lasse, 2012. 2. udgave, 3. oplag, kap 8 



















Ingen kommentarer:

Send en kommentar