fredag den 12. juni 2015

Udfordringsopgaven


Fra skrot til slot



Mit projekt virker på nuværende tidspunkt lidt uoverskuelig. Jeg starter med at få overblik over, hvordan jeg skal klippe og senere samle stolen igen. 
Stolen er fra 1940'erne og har været ompolstret i 1989.
Jeg gik på biblioteket og lånte tre bøger om ompolstring og renovering af gamle møbler, disse beskrev udviklingen op gennem tiderne, dette var meget spændende.

Renæssancen:
Stilart fra 1400-1700
Renæssance betyder genfødsel, og refererede til genfødslen af de græske og romerske ideer under antikken.
- perfekte former.
- Geometriske former og matematiske proportioner.
- Mennesket blev sat i centrum.

Barokken:
stilart fra 1640-1730
Barokken kenddetegner den storslåede, selvsikre, kompakte og pralende stil.
-  opbygningen var altid strengt symmetrisk.
- Fremhævelse af bygningers midterparti. Ligeledes inden for møbler.

Rokoko:
Stilart fra 1725-1760
Rokoko var orientalsk influeret og kendetegnet ved at være elegant og graciøst, med snirklende og asymmetriske ornamenter.
- Møbler med svugne flotte ben.
- Udsmykket med marketteri og støbte bronzelag der var ciselerede og forgyldte.
- Ornamenter lignede palmegrene, muslingeskaller osv. der smeltede sammen og ligesom opløses i hinanden.

Nyklassicisme (Romatik):
Stilart fra 1750-1850
Nyklassicisme kendetegnes ved enkelhed og storhed, hvis idemæssige grundlag blev udformet af den tyske arkæolog J.J. Winckelmann.
- Budskabet var ædel enfold og stille storhed.

Art Nouveau:
Stilart omkring 1900 tallet.
Kendetegnes ved store knudrede ornamenter.
Planteornamenter bruges overalt på glas, metal, møbler osv.
Tulipan og vedbendbladet var stilartens ynglings ornament.

Denne stol er fra 1940'erne som i 1945 blev spontanismen.


Jeg har taget billeder for at følge processen. Stolen trængte virkelig til en ordentlig omgang,


Som en del af fyldet var udover skum også brugt groft savsmuld . Først tænkte jeg at der måtte have været mus i, men det var konsekvent i begge armlæn.


Sømmene var også rustet, og var nogle steder svære at få hele ud.




Det handlede om få den rå stol frem, så jeg kunne se hvor slemt det stod til.


Nu er beklædning taget af, som er udgangspunktet for at starte om polstringen, men det kræver noget tids arbejde at få alle de små søm taget ud. 


Stolens armlæn var i meget dårlig stand og jeg overvejede om de kunne laves eller skulle skiftes. Jeg kontaktede en tømre, som vurderede at træet godt kunne stabiliseres ved hjælp af ca. 10 cm. lange skruer, hvor jeg forborede for at undgå træet skulle flække.



Så jeg klar det monteringen.


Skum er svær at klippe og skære lige.


Der skulle tilpasses så sædet blev pænt at se på.


Dejligt med hjælp af  min datter som er noget mere kreativ end moren. Vi har haft et fantastisk samarbejde.


Stolbenene blev pudset og ser nu fine ud.


Så er sæde betrækket på plads, det har været af og på en del gange for at blive tilpasset. Stoffet er hæftet med små søm. 


Så blev det armlænenes tur, som med sædet så kræver det stor tålmodighed at få det tilpasset, samtidig skulle vi passe på ikke at flække træet når vi sømmede stoffet på.


Armlænene blev først beklædt med 1 1/2 cm. skum for derefter at blive omviklet med tyndt skum.


PÅ vej mod mål, syntes selv den ser rigtig flot ud. 




Vi trækker og rykker for at få det hele på plads. Vi forsøger at mønstret forbliver lige.


Så blev det ryggens tur, det er en stor udfordring. 





                Færdig



Den klæder stuen ganske pænt. 
Nu venter den bare på børnebørnene og dagplejebørnene.





























Ingen kommentarer:

Send en kommentar