Biotop opgave 3
Jeg har i den forgangne periode brugt min biotop ud fra flere vinkler. Jeg har valgt at arbejde med børn i både vuggestuealderen og børnehavealderen. Vi har gået tur og brugt sanserne, vi har set, lyttet, rørt og smagt. Vi har brugt terrænet, så kroppen er blevet brugt. Vi har løbet, trillet ned af den store bakke, og så er der en naturlegeplads vi har leget på og udforsket..
Vi har været på tur for at samle svampe, vi har ikke fået navngivet dem endnu, da jeg ikke har fundet det væsentligt til den aldersgruppe børn, jeg har valgt at beskæftige mig med, men gjort børnene opmærksom på at svampe er forskellige, nogle er giftige, andre kan spises og andre kan bruges dekorativt. Børnene har fået en opmærksomhed på at man kun spiser svampe som man ved er spisesvampe, og hvis ikke man kender dem kan vi også købe nogle som vi ved der er spiselige. Vi har drøftet fra jord til bord, og økologi kontra konventionelle produkter. Vi har samlet blade, set på farver og faconer, for endelig at tørre dem så vi kunne bruge dem kreativt.
Vi har fulgt de forskellige frugttræer der er på og omkring min biotop, der er skovbær, flere typer mirabeller og ikke mindst æbler. Jeg vil beskrive min 3. biotop opgave med udgangspunkt i æblerne.
En forudsætning for at kunne lære naturen at kende er at kunne sanse, opleve og udfolde sig i den.
“Situationel didaktisk model”(Brøstrøm og vejleskov 2009)
Vi skal have samlet nogle af de æbler vi har set spirre fra blomst til den frugt vi nu har plukket. Vores mål er at lave sunde chips og prøve at tegne dem.
Æblerne hænger stadig på træerne og venter på at blive plukket,
de er flotte røde.
Høsten er nu i hus og børnene havde dejlige røde æble kinder.
Dejlige økologiske æbler hvor vi efter lidt vask kan beholde skrællen på.
De er hverken gødet eller sprøjtet.
Køkkenet indtages og forskellige redskaber skal prøves og øves.
Det bedste resultat var brug af mandolin jern, da æblerne havde samme tykkelse og dermed var færdige på samme tid med samme gode resultat, vi prøvede at skære æblerne i tynde skiver, resultatet blev at nogle af chipsene var bløde.
Et drys med kanel og den perfekte smag fremkommer
En tur i ovnen på 160* i ca. 30 min.
Færdige dejlige æblechips.
Tegne opgave:
Tegne opgave med æbler
Målgruppen er stadig de ældste børn i børnehaven, opgaven vil bestå af flere trin, da det også er en sanse opgave. Målet vil være at tegne æbler, og få en forståelse af hvad der sker når der eksempelvis skal bruges flere røde, gule og brune farver for at opnå den rigtige farve på æblet.
Hvad er det der gør at det er rødt på den ene side og måske gult eller grønt på den anden side. Vi skal tale om hvad solen gør ved modningen og farverne og at nogle træer står halvt i sol og halvt i skygge.
Alle børnene har hver fået et æble, som vi har taget et billed af så vi har noget af tegne efter og sammenligne med. Vi har valgt et stykke akvarelpapir så vi kan putte vand på til sidst og se om vi kan få farverne til at løbe sammen for at opnå et bedre resultat.
Skitsen er nu på plads, vi har fokus på form og figur og hvor svært det er med dimensioner.
Vi tegner det liggende og stående så vi får flere vinkler på.
Tegningen er nu klar til at få penslet vand på.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar